zaterdag 11 februari 2012

Vijzels


Al zo'n kleine dertig jaar spaar ik vijzels.  Ondanks dat ik er al een heel hoop verzameld had, viel het niemand op dat ik er zoveel in de kamer had staan.  Toen de kindjes nog heel klein waren, heb ik alles wat ik tot dan toe verzameld had, opgeborgen. De stampers waren namelijk zeer geliefd bij die kleine grijpgrage handjes en sommige hebben het dan ook niet overleefd.  In dozen zijn die vijzels toen naar de zolder verbannen en zelfs na twee verhuizingen, zweven ze nog ergens op de bovenste verdieping van het huis. Toch heb ik in de jaren dat de kindjes groter werden, de verzameling rustig met mooie zware exemplaren uit kunnen breiden.


 Toen ik dan ook een aantal jaren geleden leerde quilten, was een basis ontwerpje voor een vijzeltje zo gemaakt.  In het begin heb ik ze gemaakt van gekochte restanten. Aangezien dat niet zo leuk is, is het verder "vijzelen" in de koelkast gezet. Het oorspronkelijke idee voor placemats is inmiddels ook alweer gewijzigd naar een quilt. 








Nu heb ik inmiddels meer dan genoeg restjes om heerlijk van mijn eigen scraps vijzels te kunnen patchen. En terwijl half quiltend Nederland met huisjes bezig is, stort ik me op mijn vijzeltjes. Ik hoef niet zo nodig elke dag een vijzel, maar als ik er twee per week kan maken, ben ik al heel tevreden. Zodoende is in de laatste weken  mijn stapeltje dus weer uitgebreid.

Zijn er misschien meer liefhebbers voor het maken van vijzeltjes?  Het patroontje is heel simpel en kan met de hand of op de machine.

Groetsels en veel plezier met wat voor project dan ook.
Spirit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten